Fact checker

Fact checking hat gerade Konjunktur. Das hat weniger mit einem gestiegenen allgemeinen Interesse an der Wahrheit zu tun, im Gegenteil. Fact checking ist ein dringend notwendiges Korrektiv gegen die Verbreitung von Lügen, Scheinwahrheiten und Verschwörungstheorien. Fragen an die Zuverlässigkeit von Nachrichten oder Informationen sind eine unmittelbare Folge der digitalen Publikationsmöglichkeiten in den sog. sozialen Netzwerken und auf eigenen digitalen Plattformen. Journalistische oder als solche sich gebende Plattformen und Kanäle kann jede/r betreiben, und die existierenden Plattformen – Facebook, Twitter, Youtube – kann jede/r für eigene Absichten zur Information oder zur Desinformation nutzen. Solche Kanäle dienen oft genug der politischen Propaganda und sie werden vor allem auch dazu genutzt, herkömmliche (seriöse) journalistische Medien zu umgehen, auszubooten oder zu diskreditieren.

Fact checker als Institution

Nicht ganz so neu ist, dass große Redaktionen und Verlage ganze Stäbe von fact checkers beschäftigen, die die Veröffentlichungen anderer Nachrichtenorgane oder Aussagen von Politiker/innen auf ihren Wahrheitsgehalt hin überprüfen. Auf diese Weise soll der Verbreitung von Falschnachrichten oder auch eigenen Irrtümern durch eine akribische Prüfung aller in einem Text erwähnten Fakten entgegengewirkt werden. Inzwischen haben sich auch zahlreiche seriöse Internetplattformen etabliert, die nichts als fact-checking betreiben (Ellis 2019, Snopes 2019).

Fact checking-Strategien

In diesem Beitrag soll es nun darum gehen, wie man das fact checking im Englischunterricht erlernen und unterrichten kann. Natürlich bietet ein solcher check keine 100%-ige Gewähr der Wahrheitsfindung und -sicherung. Aber es handelt sich um Listen von (englischsprachigen) Leitfragen und checks, mittels derer man mit überschaubarem Aufwand die Wahrscheinlichkeit verringern kann, einer Falschinformation aufzusitzen, vor allem einer planvollen und gezielten. Die einfachsten fact-checking-Regeln könnten so aussehen:

  • Don’t just believe – check.
  • Never simply share. Always think and check before you actually share information.
  • Always conduct your own research to check the facts.

Darüber hinaus aber ist eigentlich stets eine systematische Prüfung der Informationen geboten, die mittels der folgenden Leitfragen vorgenommen werden kann.

Textual check
  • Factual information: Which facts does the text claim to present? Are the facts factual? Do persons, places and conditions mentioned in a text really exist? Are they factually interrelated?
  • Evidence: What evidence is presented for any claims that are made in a text? Are the sources explicitly mentioned? Are there other sources or references in addition to the author’s own assertions?
  • Transparency: Does the text present different positions and views on the subject matter? Or is it biased and partisan?
  • Inconsistencies: Do details and pieces of information in a text correspond convincingly with each other?
  • Language: Is the language of a text linguistically correct, is it factual, formal and journalistic standard? Or is it, e.g., emotional or propagandistic?
  • Layout and genre: Is the text presented in a professional journalistic layout and as a standard genre?
Sources
  • Sources: What are the sources on which the information in a text claims to rely? Do they exist at all? Are they reliable?
  • Reliability: Are these sources identifiable and traceable on the Internet? Are they established journalistic, institutional or official sources (universities, quality newspapers, state)?
  • Double-check and compare: Do various sources independently make the same assertions and state the same facts?
Knowledge
  • World knowledge: According to my own knowledge, how probable is the truth of a fact that is claimed in a text? Is it in accordance with what I know?
  • Personal expert knowledge: Often we possess expertise that we do not so often resort to; in a given thematic context it may be very useful to (re-)activate personal expertise.
  • External expert knowledge: In many cases it is inevitable to resort to external expert knowledge by consulting encyclopedia, books and specialized websites.
Paratextual check
  • Authorship: Who is the author of the text? What is known about her or him? What are their affiliations? What is their reputation?
  • Institutional affiliation: Is the information and the website that presents it traceable to a reliable institutional environment, e.g. a university or established newspaper publisher? What is the cultural or political position of the institution (partisanship)?
  • Permanence: Is the institution established and permanent? Or is the information occasional?
Social media check
  • Source: Is the original source of a post identifiable, in particular if truth claims and seemingly factual statements are made? How reliable is this source?
  • Reverse image search: If, in social media, a certain photo is claimed to show a certain place, person, object or action, you can use image search tools like Google Image Search to find out whether the photo has been circulated before and whether the same factual claims (persons’ names, places, time) were made. If the details differ, a fake is probable.
  • Photoshopping: Sometimes it is obvious, sometimes it is difficult to decide whether a photo has been photoshopped, in particular if it is professionally produced.But sometimes there are clues such as inconsistencies of proportions (e.g. of head and body) or light and shadows. Sometimes parts of objects may be missing, or they may not belong to the scene or environment that is presented. Identifying photoshopping is detective work!
  • Video analysis: Are there any indications in a video that it has been (re-)edited, using snippets or parts from pre-produced videos? Are the meta-data reliable, i.e. was the video released at the time that is claimed? E.g., is it really new? YouTube has a tool with which you can check the original upload date.
Fact checking als Haltung

Es gibt keine Wahrheitsgarantie, schon gar nicht im Internet. Aber durch die Einübung solcher Prüfroutinen kann nicht nur die Zuverlässigkeit von Informationen besser eingeschätzt werden. Vielmehr kann auf diese Weise die Fähigkeit zur ständigen Reflexion unseres Umgangs mit Informationen, Nachrichten und Behauptungen als einer wichtigen kulturellen Haltung entwickelt werden.

Zum Weiterlesen: Wolfgang Hallet (2020). Be your own fact checker. Informationen überprüfen. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 54, 163. 8-9. -| Jan-Erik Leonhardt & Britta Viebrock (Hrsg.) (2020). Medienkompetenz: Fake realities.Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 54, 163. — Mehr zu diesem Heft | Ellis, Megan (2019). The Best Fact-Checking Sites for Finding Unbiased Truth. Online: https://www.makeuseof.com/tag/true-5-factchecking- websites/ | Snopes (2019). Fact check. Rumors and questionable claims we have researched recently. https://www.snopes.com/fact-check/

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2018 Wolfgang Hallet